Proces contentmanagement
Voor een consistente externe communicatie is het van belang om een proces voor contentmanagement te hebben. Hiermee wordt de externe communicatie over eHerkenning structureel inhoudelijk getoetst aan het Afsprakenstelsel en de deelnemersovereenkomst. Bij het opstellen van nieuwe content of het wijzigen van bestaande content is dit proces van toepassing.
Doelstelling
Het proces contentmanagement heeft tot doel het:
organiseren van consistente externe communicatie over eHerkenning Consistent betekent in lijn met het Afsprakenstelsel en de deelnemersovereenkomst.
op transparante wijze verwerken van aangevraagde wijzigingen, zoals veranderingen in of het verwijderen van bestaande content of het opstellen van nieuwe content.
Classificatie van wijzigingen
Externe communicatiemiddelen betreft voornamelijk informatie op de website van eHerkenning, maar ook presentaties, factsheets, nieuwsbrieven, artikelen, folders, handleidingen etc.
Impact | Beslissingsbevoegdheid | Voorbeelden |
---|---|---|
Klein | Beheerorganisatie | Dagelijks beheer, zoals het plaatsen van nieuwsberichten, wijzigen van links en actualiseren van presentaties en factsheets |
Groot | Tactisch Beraad | Wijzigingen die van invloed zijn op het merk, het netwerk of de deelnemersovereenkomst, zoals wijzigingen in het aanmeldportaal of de keuzematrix. |
Verantwoordelijkheden
De deelnemers zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van correcte content voor hun deel in de keuzematrix. Tevens beheren de deelnemers hun eigen communicatiemiddelen omtrent eHerkenning;
Beheerorganisatie:
De communicatieadviseur verzorgt namens de beheerorganisatie het dagelijks beheer van de algemene communicatiemiddelen van eHerkenning. De communicatieadviseur voert wijzigingen met een kleine impact door, alsmede wijzigingen met een grote impact nadat hier door het Tactisch Beraad akkoord op is gegeven. Als proceseigenaar is de communicatieadviseur er namens de beheerorganisatie tevens verantwoordelijk voor dat het proces wordt uitgevoerd conform de procesbeschrijving en dat de procesbeschrijving actueel blijft.
Het Tactisch Beraad heeft tot taak te besluiten over wijzigingen met een grote impact.
Overzicht processtappen
Toelichting processtappen
1. Intake en 1e beoordeling | |
---|---|
Input | Verzoek tot wijziging van externe content. |
Activiteit |
|
Output |
|
Wie? | De secretaris van de beheerorganisatie beoordeelt de impact van het wijzigingsverzoek. |
2. Opstellen, doorvoeren en terug melden | |
---|---|
Input | Eerste beoordeling verzoek tot wijziging. |
Activiteit | 5. Na een eerste beoordeling formuleert de beheerorganisatie een wijzigingsvoorstel dat in lijn is met het verzoek tot wijziging, het Afsprakenstelsel en de deelnemersovereenkomst. 6. De beheerorganisatie beoordeelt de impact van het opgestelde wijzigingsverzoek. Bij twijfel wordt het verzoek voorgelegd aan inhoudelijke experts uit de beheerorganisatie zodat zij het kunnen toetsen aan het Afsprakenstelsel. a. Bij een wijziging met kleine impact:
b. Bij een wijziging met grote impact:
7. De beheerorganisatie doet een terugmelding aan de partij die het wijzigingsverzoek heeft gedaan van het doorvoeren van de wijziging of de afwijzing van het wijzigingsverzoek.
Alle terugmeldingen worden door de beheerorganisatie gearchiveerd in het incidentmanagementsysteem of de e-mail. |
Output |
|
Wie? |
|