Skip to main content

Uittreksels

Beperking.dienstbemiddeling

Note: At this moment the use of ASTA-sets and Service Intermediation is limited to the EB for eIDAS-outbound.

Beschikbaarheidsinformatie

Alle deelnemers hebben hiervoor een eigen publiek toegankelijke webpagina met informatie over actuele (on)beschikbaarheid (onderhoud en storingen). Op deze pagina staat in elk geval:

  1. Type situatie (beschikbaar/normale situatie, onbeschikbaarheid n.a.v. incident/calamiteit/crisis en onbeschikbaarheid n.a.v. onderhoud);

  2. Toelichting bij de situatie (soort incident, reden onderhoud). Dit in voor de eindgebruiker begrijpelijke taal;

  3. Datum en tijd start onbeschikbaarheid (ook toekomstig, gepland onderhoud);

  4. Indicatie van de duur van de onbeschikbaarheid;

  5. Handelingsperspectief (waar kan men terecht met vragen, verwijzing naar de klantenservice, etc.);

  6. Datum en tijd einde onbeschikbaarheid (een melding blijft staan tot minimaal 24 uur nadat de onbeschikbaarheid is opgelost).

Op de website www.eherkenning.nl wordt standaard verwezen naar de publiek toegankelijke webpagina’s met actuele beschikbaarheidsinformatie van de deelnemers. Indien mogelijk wordt daar ook verwezen naar beschikbaarheidsinformatie van externe Componenten die onderdeel zijn van de primaire functionaliteit: EB, BRPk en BSNk. 

Betrouwbaarheidsniveaus

eH2

eH2+

eH3

eH4

Herkenningsmakelaar

O

Middelenuitgever

O

O

O

O

Authenticatiedienst

O

O

O

O

Machtigingenregister

O

O

O

O

Bewaartermijnen

Bewaartermijnen:

  • Alle benodigde gegevens t.b.v. identificatie bij uitgifte middel en/of registratie machtiging: 7 jaar (na verlopen/intrekking middel/machtiging) t.b.v. fraudeonderzoek en beslechting van geschillen (N.B.: hierbij wordt geen onderscheid gemaakt in het niveau van het middel of machtiging, immers het doel is hetzelfde);

  • Gegevens betreffende authenticatie: 7 jaar tbv fraudeonderzoek.

Branding

Domain

LoA in request

EntityConcernedType in service catalog

Branding

Business

1, 2, 2+, 3, 4

urn:etoegang:1.9:EntityConcernedID:KvKnr

urn:etoegang:1.9:EntityConcernedID:RSIN

urn:etoegang:1.13:EntityConcernedID:PROBASnr

urn:etoegang:1.13:EntityConcernedID:TRR-BD

urn:etoegang:1.11:EntityConcernedID:eIDASLegalIdentifier

eHerkenning

Business, Consumer

1, 2, 2+, 3, 4

urn:etoegang:1.12:EntityConcernedID:PseudoID

urn:etoegang:1.9:EntityConcernedID:Pseudo

eHerkenning

Citizen*

3, 4

urn:etoegang:1.12:EntityConcernedID:BSN

eHerkenning

*Citizen: r1.12 only EU-citizens via eIDAS BerichtenService

BSNk_specs

The most recent version of the technical BSNk specifications are available on Logius | BSNk PP documentatie or on request (beheerorganisatie BSNk through servicecentrum@logius.nl). The information below is for information only.

Colofon

Afsprakenstelsel

Document

Versie

AS1.24c-Ondersteuning BD – buitenlandse intermediairs en organisaties zonder KvK

Auteur

Beheerorganisatie

Datum vaststelling

Classificatie

Openbaar

Datum publicatie

Status

Definitief

Colofon.gebruikersvoorwaarden

Gebruikersvoorwaarden

Versie

GV1.24

Geldig vanaf versie van het AS

1.13p

Colofon.gebruikersvoorwaarden.DA

Gebruikersvoorwaarden DienstAfnemer

Versie

GVDA1.24

Geldig vanaf versie van het AS

1.13p

Colofon.gebruikersvoorwaarden.DV

Gebruikersvoorwaarden DienstVerlener

Versie

GVDV1.24

Geldig vanaf versie van het AS

1.13p

Doelomschrijving

De rechtmatigheidsgrondslag is de toestemming van de betrokkene zoals bepaald door de AVG.

Duur.publicatie

De vergaderstukken van het beraad worden (krachtens art. 9 van het Instellingsbesluit) gepubliceerd op de website van eHerkenning (www.eherkenning.nl) gedurende een periode van 1 jaar. De stukken zijn daarna op te vragen bij de secretaris van het betreffende beraad. De leden worden hierover geïnformeerd.

Gebruikerservaring.attributen

De gebruiker kan bevraagd worden over de te leveren attributen, bijvoorbeeld voor het geven van toestemming of het verstrekken van een attribuut dat nog niet eerder was vastgelegd. Dit heeft gevolgen voor de gebruikerservaring en de doorlooptijd van het authenticatieverzoek. Partijen dienen hier rekening mee te houden.

Optionele.functionaliteit

Herkenningsmakelaar

Middelenuitgever

Authenticatiedienst

Machtigingenregister

eHerkenning

 

 

 

 

Bedrijven (G2B, B2B)

O

 

 

 

Consumenten (B2C)

 

O

O

 

Aanvullende features

 

 

 

 

Gevalideerde attributen

 

O

O

O

SaaS

Sluit u als (SaaS-)leverancier aan namens een Dienstverlener (DV)?

Er is sprake van Dienstbemiddelingin de volgende gevallen: 

  1. U wilt gebruikmaken van uw eigen SSL-certificaat;

  2. U kunt geen gebruikmaken van het SSL-certificaat van de dienstverlener;

  3. Hetzelfde portaal/dezelfde aansluiting wordt namens meer dan één dienstverlener aangeboden.

samlbindings-2.0-os.pdf

http://docs.oasis-open.org/security/saml/v2.0/saml-bindings-2.0-os.pdf

Servicerestriction

Een beperking tot een vestiging betekent dat de vertegenwoordiger alleen bevoegd is om de desbetreffende vestiging te vertegenwoordigen.

Indien een dienstverlener een beperking op subdossier- of vestigingsnummer accepteert

  • MOET deze ook transacties accepteren zonder deze beperking

  • MOET deze een aangeleverde beperking respecteren. Het negeren ervan kan dit als gevolg hebben dat er geen rechtsgeldige rechtshandeling tot stand is gekomen

  • MAG dit subdossier- of vestigingsnummer niet gebruikt worden als bepaling van de locatie, maar alleen om de grenzen van de vertegenwoordigingsbevoegdheid vast te stellen.

Uitfaseren.eh1

EH1 vervallen per 1-7-2021

Het betrouwbaarheidsniveau eH1 (LoA1) wordt niet meer ondersteund. De middelen en machtigingen moeten minimaal voldoen aan de normen van het betrouwbaarheidsniveau eH2 (LoA2).  

url.ac.prod

https://extranet.eherkenning.nl/1.11/attribuutcatalogus.xml

url.ac.test

https://extranet.eherkenning.nl/1.11/test/attribuutcatalogus.xml

Artikel 2. Toepassingsgebied

Artikel 2. Toepassingsgebied

De Deelnemer dient deze Gebruiksvoorwaarden van toepassing te verklaren op de Overeenkomst die de Dienstafnemer en de Dienstverlener in het kader van het Netwerk voor Elektronische Toegangsdiensten sluiten met een Deelnemer.

Een Deelnemer kan één of meer van de volgende rollen vervullen.

  • De Middelenuitgever geeft middelen uit en identificeert natuurlijke personen.

  • De Authenticatiedienst authenticeert personen.

  • Het Machtigingenregister faciliteert het registreren, onderhouden en controleren van machtigingen.

  • De Herkenningsmakelaar vervult een routeer- en navigeerfunctie en vormt het koppelpunt tussen het Netwerk voor Elektronische Toegangsdiensten en de Dienstverleners.

Artikel 3. Tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst door beëindiging deelname

Artikel 3. Tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst door beëindiging deelname

De Overeenkomst eindigt van rechtswege indien en zodra de deelname van de Deelnemer aan het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten eindigt. De Deelnemer stelt de Dienstafnemer en/of de Dienstverlener met wie de Deelnemer een Overeenkomst is aangegaan, door middel van een aangetekende brief direct op de hoogte van deze beëindiging.

Indien de in dit artikel bedoelde tussentijdse beëindiging zich voordoet, is de Deelnemer verplicht alle medewerking te verlenen om de continuïteit van de verlening van Elektronische Toegangsdiensten door andere Deelnemers zeker te stellen.

Artikel 4. Beperking van aansprakelijkheid

Artikel 4. Beperking van aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid van een Partij jegens de andere Partij is beperkt tot het eigen handelen en/of nalaten in het kader van (de rol binnen) het Afsprakenstelsel.

In het kader van de aansprakelijkheid gelden de algemene regels van het Nederlands recht ten aanzien van de inhoud en omvang van wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding.

Artikel 5. Geheimhouding

Artikel 5. Geheimhouding

5.1 Partijen zullen strikte geheimhouding in acht nemen ten aanzien van vertrouwelijke informatie en informatie waarvan men het vertrouwelijk karakter redelijkerwijs kan vermoeden, die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst wordt uitgewisseld, tenzij een wettelijke plicht of een rechterlijke uitspraak openbaarmaking van deze gegevens gebiedt.

Artikel 6. Achterhalen netwerkfalen

Artikel 6. Achterhalen netwerkfalen

6.1 Onder een netwerkfalen wordt verstaan het niet naar behoren verlopen van een transactie tussen de Dienstafnemer en de Dienstverlener of tussen een Dienstaanbieder en een Dienstbemiddelaar, bijvoorbeeld als gevolg van een Beveiligingsincident dan wel naar aanleiding van de onjuiste verwerking en/of doorgeleiding van:

  • de authenticatie van een gebruiker en/of de Dienstafnemer;

  • de registratie van een machtiging;

  • een wilsuiting.

6.2 In geval van een vermoeden van een netwerkfalen, ondernemen de Partijen stappen om oorzaak van het netwerkfalen te achterhalen. De Dienstafnemer en Dienstverlener dienen hun medewerking hieraan te verlenen en te begrijpen dat de Beheerorganisatie en/of de Toezichthouder op enig moment ingeschakeld kunnen worden.

Artikel 7. Overdraagbaarheid rechten en verplichtingen Overeenkomst

Artikel 7. Overdraagbaarheid rechten en verplichtingen Overeenkomst

7.1 Partijen zijn niet bevoegd hun rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde, behalve na schriftelijke toestemming van de wederpartij. In het geval een Deelnemer zijn rechten en plichten uit de Overeenkomst wil overdragen, dient de overnemende partij eveneens toegelaten te zijn aan het Netwerk voor Elektronische Toegangsdiensten als Deelnemer in dezelfde rol.

Artikel 8. Toepasselijk recht

Artikel 8. Toepasselijk recht

8.1 Op deze Gebruiksvoorwaarden is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 10. Dienstafnemer

Artikel 10. Dienstafnemer

10.1 De Dienstafnemer voldoet aan alle op hem rustende verplichtingen op grond van het Afsprakenstelsel.

10.2 De Dienstafnemer dient aan de Deelnemer tijdig juiste en volledige informatie aan te leveren, indien de Deelnemer daarom verzoekt.

10.3 Indien de Dienstafnemer niet tijdig, dan wel onjuiste en/of onvolledige informatie verstrekt, dan kan dit niet aan de Deelnemer worden toegerekend, tenzij de Deelnemer wist of behoorde te weten dat er sprake is van onjuiste en/of onvolledige informatie en de Deelnemer deze informatie niettemin heeft verwerkt.

10.4 De Dienstafnemer geeft direct alle relevante mutaties door aan de Deelnemer, en trekt direct daaraan gerelateerde middelen en machtigingen in of blokkeert deze.

10.5 Indien ten aanzien van een middel en/of een machtiging sprake is van onbevoegd of anderszins onjuist gebruik, of indien dit wordt vermoed, doet de Dienstafnemer direct na kennisname melding van aan de betreffende Middelenuitgever, dan wel trekt de Dienstafnemer de registratie van de betreffende machtiging in.

10.6 Indien een Dienstaanbieder voor het gebruik van een dienst de functionaliteit SSO toestaat, is het de keuze van de Dienstafnemer om al dan niet van deze functionaliteit gebruik te maken.

Artikel 11. Beveiligingsverplichting van de Dienstafnemer

Artikel 11. Beveiligingsverplichting van de Dienstafnemer

11.1 De Dienstafnemer draagt zorg voor de voldoende beveiliging van de netwerkverbindingen en de systemen die onder diens verantwoordelijkheid vallen en door de Dienstafnemer worden gebruikt in het kader van Elektronische Toegangsdiensten.

11.2 De Dienstafnemer meldt het aan de Deelnemer indien er een vermoeden is van een Beveiligingsincident. De Deelnemer meldt dit vermoeden van een Beveiligingsincident aan de Beheerorganisatie. De Beheerorganisatie meldt dit vermoeden aan de Toezichthouder.   

Artikel 12. Toezicht van de Dienstafnemer op gedragingen van personen

Artikel 12. Toezicht van de Dienstafnemer op gedragingen van personen

12.1 De Dienstafnemer is zich ervan bewust dat een middel persoonsgebonden en niet overdraagbaar is. De informatie die de Dienstafnemer met gebruik van persoonsgebonden middelen kan raadplegen, aanvragen en verwerken (wijzigen) is vaak van privacygevoelige aard, vertrouwelijk en persoonlijk. De Dienstafnemer wordt er in dit verband met klem op gewezen dat strikte geheimhouding van zijn middel geboden is.

12.2 De Dienstafnemer ziet toe op en is verantwoordelijk voor de gebruiker die optreedt namens de Dienstafnemer. De Dienstafnemer laat geen werkwijze toe die leidt tot onzorgvuldig handelen van zijn vertegenwoordigers, zoals het gebruik van persoonsgebonden middelen door meerdere personen, het onbevoegd gebruik van persoonsgebonden middelen, het gebruik van middelen voor een ander doel dan het doel waarvoor zij zijn afgegeven, etc.

12.3 De Dienstafnemer is verplicht misbruik of een vermoeden van misbruik van middelen te melden bij de Deelnemer. Gelijktijdig met deze melding wordt door de Dienstafnemer een verzoek tot het intrekken of schorsing van het desbetreffende middel bij de Deelnemer ingediend.  

12.4 De Dienstafnemer ziet er op toe dat degene die het als Machtigingenbeheerder heeft aangewezen zorgvuldig handelt bij de verstrekking en het beheren van die machtigingen alsmede dat deze machtigingen zorgvuldig worden gebruikt.

Artikel 13. Vervulling rol(len) door de Dienstafnemer

Artikel 13. Vervulling rol(len) door de Dienstafnemer

13.1 Indien de Dienstafnemer zelf één of meer rollen binnen het Netwerk voor Elektronische Toegangsdiensten vervult, gelden voor hem alle verplichtingen die aan de desbetreffende rol zijn verbonden.

Artikel 14 Vaststellen openstellingsbesluit

Artikel 14 Vaststellen openstellingsbesluit

14.1 De Dienstverlener voldoet aan alle op hem rustende verplichtingen op grond van het Afsprakenstelsel.

14.2 De Dienstaanbieder maakt kenbaar dat hij de elektronische weg heeft opengesteld en geeft daarbij aan welke diensten langs elektronische weg kunnen worden afgenomen.

14.3 In het openstellingbesluit maakt de Dienstaanbieder een keuze voor één of meer Betrouwbaarheidsniveaus. Bij het maken van de keuze voor één of meer Betrouwbaarheidsniveaus kan de Regelhulp Betrouwbaarheidsniveaus of de handreiking voor overheidsorganisaties Betrouwbaarheidsniveaus voor digitale dienstverlening worden gebruikt. De keuze voor een Betrouwbaarheidsniveau is de uitsluitende verantwoordelijkheid van de Dienstaanbieder. De Deelnemer en de Dienstbemiddelaar zijn niet aansprakelijk voor schade die ontstaat ten gevolge van een door de Dienstaanbieder vastgesteld Betrouwbaarheidsniveau. Dit laat de aansprakelijkheid van de Deelnemer voor de eigen dienstverlening onverlet.

Artikel 15. Melding onregelmatigheden

Artikel 15. Melding onregelmatigheden

15.1 In het geval de Dienstverlener ten aanzien van aan haar verstrekte herkenningsgegevens onregelmatigheden constateert of een vermoeden daarvan heeft, doet de Dienstverlener hiervan direct melding aan de Herkenningsmakelaar waarmee zij een Overeenkomst heeft afgesloten.

Artikel 16. Beveiliging dienstverlener

Artikel 16. Beveiliging dienstverlener

16.1 De Dienstverlener is verantwoordelijk voor de beveiliging en controle van de eigen systemen en netwerken die worden gebruikt, de website en de koppeling met de Herkenningsmakelaar. De Dienstverlener voldoet aan de eisen van het Afsprakenstelsel inzake onder meer de beveiliging van de verbinding en haar systemen, de website en de koppeling met de Herkenningsmakelaar.

16.2 Voor zover de Dienstverlener een publiekrechtelijk rechtspersoon is, wordt door deze overheidsdienstverlener – naast de door Elektronische Toegangsdiensten in het Afsprakenstelsel bekendgemaakte (technische) eisen en voor geschreven beveiligingsmaatregelen - tevens voldaan aan de door het Nationaal Cyber Security Center vastgestelde eisen ten aanzien van beveiliging voor elektronische dienstverlening.

16.3 Indien naar het oordeel van de Herkenningsmakelaar de Dienstverlener niet voldoet aan de in artikel 16.1 en 16.2 bedoelde beveiligingseisen is de Herkenningsmakelaar, overeenkomstig artikel 23 van deze Gebruiksvoorwaarden gerechtigd de Dienstverlener af te sluiten. Het nemen van een dergelijke maatregel wordt door de Herkenningsmakelaar met redenen omkleed.

16.4 De Dienstverlener geeft toestemming tot een controle door een door de Herkenningsmakelaar aan te wijzen auditeur bij het redelijke vermoeden of na het veroorzaken van een Beveiligingsincident.

Artikel 17. SSO

Artikel 17. SSO

17.1 Het Netwerk voor Elektronische Toegangsdiensten ondersteunt SSO. De Dienstverlener is verantwoordelijk voor de keuze om SSO al dan niet toe te staan voor zijn dienstverlening.

17.2 De Dienstverlener geeft bij registratie van de dienst in de dienstencatalogus op of deze SSO toestaat.

17.3 De Dienstverlener zorgt voor laagdrempelige en adequate informatieverstrekking over het gebruik en de werking van SSO aan de Dienstafnemer.

Artikel 18. Melden wijzigingen aan HM

Artikel 18. Melden wijzigingen aan HM

18.1 De Dienstverlener moet te allen tijde voldoen aan de voorwaarden van het afsprakenstelsel wanneer zij diensten aanbieden voor eHerkenning of eIDAS. Deze voorwaarden zijn mede onderdeel van de zelfverklaring.

Voor het functioneren en de belasting van de dienstverlening binnen het Netwerk (voor Elektronische Toegangsdiensten) MOETEN Dienstverleners daarnaast voorgenomen wijzigingen met impact op bestaande dienstverlening en machtigingen, ter beoordeling voorleggen aan de HM voor het bepalen van de omvang van de mogelijke impact. Hieronder vallen:

  1. een wijziging in de juridische entiteit van de Dienstverlener (bijvoorbeeld overname of splitsing) en/of;

  2. een wijzing aan reeds aangesloten diensten op basis van grote herinrichting met mogelijke impact op uitgegeven machtigingen op middelen, zoals

    1. wijzigingen van het betrouwbaarheidsniveau, tenzij dit gebeurt onder een nieuwe ServiceUUID voor de nieuwe dienst.

    2. bestaande diensten onderbrengen onder een portaaldienst of andere juridische entiteit.

    3. het wijzigen van het doel en de scope van een bestaande dienst, tenzij dit gebeurt onder een nieuwe ServiceUUID voor de nieuwe dienst.

  3. wijziging van technisch contactpersoon bij de Dienstverlener en/of technische implementatie partij MOET worden gemeld aan de HM. 

 18.2 Een dienstverlener is verantwoordelijkheid voor afstemming met de HM en over wijzigingen aan infrastructuur en aansluitingen die onderliggend zijn aan de online dienst(en) van de dienstverlener, zoals:

  1. grootschalige vervangingen van apparatuur en overige wijzigingen die impact (kunnen) hebben op de configuratie of beschikbaarheid van de dienst(en) van de dienstverlener en/of;  

  2. opvoeren van nieuwe online diensten van de Dienstverlener en/of (nieuwe diensten volgens eisen https://afsprakenstelsel.etoegang.nl/Startpagina/as/service-catalog) en/of; 

  3. een grote technische wijziging die impact heeft op het koppelvlak DV-HM (bijvoorbeeld het aansluiten op een ander eHerkenning koppelvlak waarvoor nieuwe metadata dient te worden ingeladen) en/of; 

  4. wijziging van uit te vragen persoonlijke gebruikersgegevens (uitvragen persoonlijke gegevens dient plaats te vinden in lijn met https://afsprakenstelsel.etoegang.nl/Startpagina/as/service-catalog ) en/of; 

  5. wijzigingen van het betrouwbaarheidsniveau op een nieuw ServiceUUID (hanteren betrouwbaarheidsniveau in lijn met https://www.forumstandaardisatie.nl/onderwerpen/veilig-internet/betrouwbaarheidsniveaus en https://afsprakenstelsel.etoegang.nl/Startpagina/as/service-catalog).

Artikel 19. Beveiliging

Artikel 19. Beveiliging

19.1 De Deelnemer is verantwoordelijk voor de beveiliging en controle van de netwerkverbindingen, native apps en systemen die hij gebruikt in het kader van Elektronische Toegangsdiensten. De Deelnemer voldoet daarbij aan de eisen van het Afsprakenstelsel.

Artikel 20. Betrouwbaarheidsniveaus

Artikel 20. Betrouwbaarheidsniveaus

20.1 De Deelnemer ondersteunt de Betrouwbaarheidsniveaus zoals vastgelegd in de Overeenkomst.

Artikel 21. Informatieverplichting

Artikel 21. Informatieverplichting

21.1 De Deelnemer is verplicht alle informatie, waaronder informatie over de Overeenkomst, te verstrekken aan de Toezichthouder voor zover deze informatie voor de Toezichthouder noodzakelijk is om (voortzetting van) deelname aan het Netwerk voor Elektronische Toegangsdiensten te kunnen beoordelen, naleving van de afspraken van het Afsprakenstelsel te kunnen controleren, dan wel indien dit noodzakelijk is vanwege een klacht of een handhavingsverzoek.

Artikel 22. Privacy

Artikel 22. Privacy

22.1 De Deelnemer gebruikt aan hem verstrekte informatie slechts voor het doel waarvoor deze informatie aan hem is verstrekt. De Deelnemer verstrekt geen informatie aan anderen dan degenen waaraan de Deelnemer uit hoofde van de Overeenkomst informatie mag verstrekken c.q. op grond van een wettelijke verplichting moet verstrekken.

22.2 De Deelnemer verwerkt uitsluitend persoonsgegevens indien en voor zover dit noodzakelijk is ter uitvoering van de Overeenkomst.

22.3 De Deelnemer verstrekt geen persoonsgegevens die betrekking hebben op de gebruiker, tenzij:

  • de Dienstverlener of de Dienstafnemer deze gegevens opvraagt in het kader van een juridische procedure; of

  • er sprake is van een vordering van een bevoegde opsporingsinstantie of toezichthouder; en

  • een en ander geschiedt conform de geldende rechtsregels inzake de verstrekking van persoonsgegevens.

22.4 De verwerking van persoonsgegevens in het kader van uitvoering van de Overeenkomst, geschiedt door de Deelnemer overeenkomstig de bepalingen van de AVG.

Artikel 23. Cookies

Artikel 23. Cookies

23.1 Bij bepaalde instellingen die de Gebruiker zelf kiest, wordt gebruik gemaakt van functionele cookies, dat wil zeggen cookies waarvoor geen expliciete toestemming vereist is. Deze cookies worden niet gebruikt voor andere doeleinden dan het faciliteren van de door de Gebruiker gekozen instelling.

Artikel 24. Toezicht

Artikel 24. Toezicht

24.1 De Toezichthouder houdt toezicht op de Deelnemers, de Beheerorganisatie, de centrale voorzieningen die noodzakelijk zijn om het Netwerk van elektronische toegangsdiensten te laten functioneren en  behandelt handhavingsverzoeken, meldingen en klachten over de veilige en betrouwbare werking van het Afsprakenstelsel.  

24. 2 De Deelnemer schorst de toegang tot zijn dienst in geval van acuut gevaar voor de veilige en betrouwbare werking van het Afsprakenstelsel en overlegt met de Toezichthouder over verder te ondernemen stappen.              

24.3 De Toezichthouder behandelt geen zakelijke geschillen tussen Deelnemers of Dienstafnemers.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.