Het leveren van attributen houdt in: het leveren van unieke, gegevens van natuurlijke en niet-natuurlijke personen, zoals achternaam, KVK-nummer, organisatie en het voldoen aan een leeftijdsgroep. Deze persoonsgegevens kunnen zelfverklaard zijn of geverifieerd tijdens de registratie of op een later moment op een bepaald betrouwbaarheidsniveau.

Er zijn verplicht en optioneel te verstrekken attributen. Verplicht te verstrekken attributen zijn gegevens die een Deelnemer MOET verstrekken. Optioneel te verstrekken attributen zijn gegevens die een Deelnemer MAG verstrekken. Deze Optionele functionaliteit kan door meerdere rollen (deelnemers) in het netwerk geleverd worden geleverd ten behoeve van Dienstverlener (DV).

Voor herkenningsmakelaars is attribuutverstrekking een verplichte functionaliteit om in te richten en te leveren. De Deelnemers mogen alle attributen uitwisselen die beschreven zijn in de Attribuutcatalogus. Ze hoeven hiervoor niet opnieuw toe te treden of een proceswijziging in te dienen. Indien een nieuw attribuut aan de Attribuutcatalogus moet worden toegevoegd, dient wel een proceswijzigingsverzoek te worden ingediend, waarbij gespecificeerd dient te worden welk attribuut wordt toegevoegd en welke processen hiervoor worden ingericht. Zie proces Proces toetreden.

Welke afspraken en eisen gelden er binnen het afsprakenstelsel?

Verantwoordelijkheden middelenuitgever

Verantwoordelijkheden authenticatiedienst


Verantwoordelijkheden machtigingenregister

Verantwoordelijkheden herkenningsmakelaar